Popkultura często utożsamiana jest jako kultura masowa, produkt globalnych środków przekazu, przeciwieństwo kultury elitarnej. Popkultura jest wytworem przyjaznym ludziom, łatwo przyswajalnym, bezrefleksyjnym elementem rzeczywistości konsumpcyjnej. Autorzy opracowania "Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym" zdając sobie sprawę z tych i innych atrybutów kultury popularnej podejmują próby diagnozy otaczającej nas rzeczywistości w kontekście zwiększającego się wpływu kultury popularnej na społeczeństwo, analizując szansę i zagrożenia wiążące się z tym zjawiskiem oraz kierunek, w którym możliwe są jakościowe zmiany współczesnego świata. Autorzy analizują nie tylko niebezpieczeństwa płynące z kultury popularnej, ale również jej pozytywny potencjał i możliwości jego wykorzystania.
Na publikacje składa się ponad dwadzieścia różnorodnych artykułów poświęconych np. fenomenowi marki trampków Converse, grafitti Banksyego, MTV, ciuchlandów, prozy Świetlickiego i innych. Poruszane zagadnienia są aktualne, charakterystyczne dla współczesnego świata przesyconego kalkami, logami koncernów, deprecjacją elementów kulturowych i kontestacją będącą zakamuflowanym konsumpcjonizmem. Stąd wielokrotne odniesienia do Baumana i jemu podobnych obserwatorów współczesności.
Gdzie i jak odnaleźć punkty wspólne z tym rzeczywistym, czy też nie konsumpcjonizmem a kulturą popularną? Gdzie kończą się wartości, a zaczynają towary? Jak z tych smutnych trendów wyeksponować pozytywne elementy? Książka "Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym" to publikacja pełna ważnych i sensownych pytań, zwłaszcza w kontekście zadań współczesnej socjologii.
28 maja 2012
Recenzent: ImpulsywnyKamil