laik prosi o pomoc

forum poświęcone pracom (lic./mgr), kolejnym etapom pisania pracy, dyskusjom na ich temat, zbieraniu informacji na temat źródeł i planów pracy oraz zbieraniu i analizowaniu danych przy użyciu SPSS, EXCEL

Moderator: FrancisBegbie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
nowa
**
Posty: 2
Rejestracja: pt kwie 22, 2011 2:00 am

laik prosi o pomoc

Post autor: nowa »

Witam,

opracowuję zagadnienia egzaminacyjne na obrony z socjologii. Wszystko już mam, ale mam wielki problem z dwoma ostatnimi pytaniami. szukam szukam i nic nie znajduję, nie wiem, czy wykładowca popełnił błąd w formułowaniu zagadnienia, czy ja nie dysponuję podręcznikami, które mi mogą pomóc. przeszukanie sieci też nic rzeczowego nie wnosi. Proszę zatem o pomoc. sprawa jest pilna. będę bardzo wdzięczna.
Pytania:
1. Pojęcia obserwacyjne i pojęcia oznaczające własności ukryte
2. Podstawowe plany badawcze (research designes)

jeśli ktoś nie zna konkretnych odpowiedzi, to może inne nazwy, pod którymi figurują te zagadnienia (bowiem znajduję techniki, metody i inne ale nie PLANY)
Awatar użytkownika
nowa
**
Posty: 2
Rejestracja: pt kwie 22, 2011 2:00 am

Post autor: nowa »

ludzie, błagam o pomoc!
Awatar użytkownika
koziolek
****
Posty: 156
Rejestracja: sob paź 25, 2008 2:00 am

Post autor: koziolek »

OMG...
ad.2 za anglojęzyczną wikipedią. Jako że nie wiem, na ile znasz j. ang. daj znać, to w razie czego pomogę w tłumaczeniu (proszę o wiadomość na email: alicja.alicjamichalek@gmail.com)
Research designs are concerned with turning the research question into a testing project. The best design depends on your research questions. Every design has its positive and negative sides. The research design has been considered as a "blueprint" for research, dealing with at least four problems: what questions to study, what data are relevant, what data to collect, and how to analyze the results.[1]

Research design can be divided into fixed and flexible research designs (Robson, 1993). Others have referred to this distinction with ‘quantitative research designs’ and ‘qualitative research designs’. However, fixed designs need not be quantitative, and flexible design need not be qualitative. In fixed designs the design of the study is fixed before the main stage of data collection takes place. Fixed designs are normally theory-driven; otherwise it’s impossible to know in advance which variables need to be controlled and measured. Often these variables are quantitative. Flexible designs allow for more freedom during the data collection. One reason for using a flexible research design can be that the variable of interest is not quantitatively measurable, such as culture. In other cases, theory might not be available before one starts the research.
Reszta na http://en.wikipedia.org/wiki/Research_design
Awatar użytkownika
koziolek
****
Posty: 156
Rejestracja: sob paź 25, 2008 2:00 am

Post autor: koziolek »

ad. 1

www.sciaga.pl/tekst/zalacznik/15904/

Trudno jest zdefiniować czym są zmienne.
Jeżeli mówimy, że jakaś osoba jest zmienna to mamy na myśli, że chodzi nam o osobę, która ulega okresowo pewnym zmianom, wahaniom, zmienia kierunek nasilenia, jest niestała w sposobie działania czy też myślenia itp.
Jak podaje Słownik Języka Polskiego zmienna w ujęciu matematycznym to „znak, który w danym wyrażeniu może przyjmować wartość z określonego zbioru”.

Wśród pojęć można wyróżnić pojęcia teoretyczne i obserwacyjne. Pojęcia obserwacyjne przyjmujemy jako „dane" z bezpośredniego doświadczenia zmysłowego - organoleptycznego, teoretyczne takie nie są (to nasza wyobraźnia).
Jeśli pojęcia teoretyczne mają mieć jakąś wartość w nauce empirycznej (czyli doświadczalnej), muszą być „ostatecznie wyrażalne" poprzez pojęcia obserwacyjne.
Możemy wyróżnić pojęcia teoretyczne bezpośrednio wyrażalne albo przez inne pojęcia teoretyczne lub przez pojęcia obserwacyjne.

http://www.sciaga.pl/tekst/52261-53-poj ... a_mapa_itp

OBSERWACJA jest świadomym, zamierzonym spostrzeganiem rzeczy i zjawisk, zachodzących w otaczającej przyrodzie. Obserwacje terenowe można prowadzić na zajęciach, wyjazdach terenowych, wycieczkach klasowych z nauczycielem oraz indywidualnie. Obserwacjom geograficznym może towarzyszyć pomiar: wysokości słońca, wysokość względna, temperatura powietrza, kierunek i prędkość wiatru, ilość opadów atmosferycznych, parametry koryta rzeki, prędkość wody w nurcie rzeki, niektóre wielkości zanieczyszczeń środowiska.

http://www.calculemus.org/lect/07metod/ ... ienie.html

W nauce empirycznej odróżniamy, co następuje:
• terminy i zdania obserwacyjne, to jest służące do rejestracji danych zmysłowych,
oraz
• terminy i zdania teoretyczne, to jest, konstrukcje myślowe, które wprowadzamy w danej teorii w celu skutecznego wyjaśniania i przewidywania faktów obserwowalnych (na ile owe konstrukcje odzwierciedlają realny świat, to problem podejmowany w spokrewnionej z metodologią dyscyplinie - w filozofii nauki).
http://www.calculemus.org/lect/glob/cywlib.txt
Niniejszy esej proponuje pewien środek, wypracowany w metodologii nauk
empirycznych, który służy niejako do pomiaru, na ile pojęcia jakiejś teorii
przystają do rzeczywistości. Środek ten nazywa się operacjonalizacją
(szkoda, że nie jest to nazwa zgrabniejsza fonetycznie). Zastosujemy go do
krytycznej analizy i sprecyzowania pojęcia cywilizacji oraz paru pokrewnych.


OPERACJONALIZACJA obejmuje czynności (operacje) obserwacji, a w badaniach
bardziej zaawansowanych, także eksperymentu i pomiaru. Polega ona na
wiązaniu przez relacje logiczne pojęć teoretycznych z obserwacyjnymi.
POJĘCIA TEORETYCZNE, występujące w prawach i hipotezach, odnoszą się do
obiektów, które badacz konstruuje myślowo w celu wyjaśnienia zaobserwowanych
zjawisk. To, że są one konstruowane nie przekreśla ich realności, co widać
na przykładzie hipotez detektywistycznych, gdzie konstrukcja jest zarazem
rodzajem domysłu co do stanu faktycznego.

Detektyw ma w polu obserwacji tylko widome ślady przestępstwa, nie zaś
samego przestępcę. Z tych śladów i z posiadanej skądinąd wiedzy domyśla
się on postaci przestępcy z jego zachowaniem, metodami, motywacją. Jest
to pewna konstrukcja myślowa służąca do wyjaśnienia zaobserwowanych
faktów, połączona z domysłem, że ma ona odpowiednik w realnym świecie.

Tak skostruowany obiekt należy do kategorii, którą metodolog określa mianem:
KONSTRUKT TEORETYCZNY. Jest on tym, o czym orzeka, czyli do czego się
odnosi, pojęcie teoretyczne.

W przykładzie detektywistycznym kostrukt taki, jeśli śledztwo kończy się
sukcesem, okazuje się być identyczny z rozpoznanym przestępcą, a więc jakimś
obiektem obserwowalnym. W nauce bywa podobnie, ale tylko czasem. Tak się
zdarzyło np. w genetyce, gdzie gen jako konstrukt w teorii wyjaśniajacej
dziedziczenie początkowo był obiektem nie dającym się obserwować
(przy ówczesnej technice laboratoryjnej), a później okazał się być
obserwowalną cząstką białka.

Taka potencjalna obserwowalność przysługuje tylko niektórym konstruktom,
podczas gdy inne są skazane, by tak rzec, na wieczną teoretyczność (powody
tej różnicy wymagają dalszych badań ze strony metodologów). Uzasadnieniem
dla sądu o istnieniu danego konstruktu jest to, że dotyczący go domysł,
czyli hipoteza, umożliwia wyjaśnianie i przewidywanie pewnej klasy zjawisk
obserwowalnych.
skryba.inib.uj.edu.pl/.../Wiedza%20naukowa%20Funkcje%20nauki.ppt
2-gi slajd prezentacji
[pojęcia] - obserwacyjne i teoretyczne
Awatar użytkownika
koziolek
****
Posty: 156
Rejestracja: sob paź 25, 2008 2:00 am

Re: laik prosi o pomoc

Post autor: koziolek »

nowa pisze: 2. Podstawowe plany badawcze (research designes)

jeśli ktoś nie zna konkretnych odpowiedzi, to może inne nazwy, pod którymi figurują te zagadnienia (bowiem znajduję techniki, metody i inne ale nie PLANY)
może tutaj chodzi o techniki, metody PLANU? Jeżeli masz trochę czasu, proponuję przejść się na konsultacje do kogoś z kadry uczelnianej, który zajmuje się ww zagadnieniem. Od tego są konsultacje ;)
Awatar użytkownika
koziolek
****
Posty: 156
Rejestracja: sob paź 25, 2008 2:00 am

Post autor: koziolek »

Więcej można znaleźć pod linkiem http://www.google.com/search?q=Poj%C4%9 ... 66&bih=500
Ritter
*****
Posty: 610
Rejestracja: pn cze 25, 2007 2:00 am
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Ritter »

ludzie, błagam o pomoc!
Wszystko jest na forum w dziale dot. badań.
Stirlitz idąc przez Unter den Linden zauważył człowieka zamalowującego napis na ścianie.
Moderator - pomyślał Stirlitz.
ODPOWIEDZ