oddziaływanie kultury konsumpcyjnej na wartości młodzieży

forum poświęcone pracom (lic./mgr), kolejnym etapom pisania pracy, dyskusjom na ich temat, zbieraniu informacji na temat źródeł i planów pracy oraz zbieraniu i analizowaniu danych przy użyciu SPSS, EXCEL

Moderator: FrancisBegbie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kfiat
**
Posty: 16
Rejestracja: czw kwie 23, 2009 2:00 am

oddziaływanie kultury konsumpcyjnej na wartości młodzieży

Post autor: kfiat »

Hey, mam problem z napisanie częsci metodologicznej pracy magisterskiej. Mam już ogólny zartys , ale mój promotor wciąż odrzuca moje pomysły, widocznie robie cos źle i ide w złym kierunku. Proszę, abyście mi nakreślili kilka rzeczy i opisali kilka punktów, które pasowałyby do pracy
1. Hipoteza główna i szczegółowe
2. Zmienna
3. Zależne
4. Wskaźniki

dzięki
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Post autor: mc »

Cześć, problem który przedstawiasz jest na pewno bardzo skomplikowany, więc postaraj się wyjaśnić bardziej dosadnie o co ci chodzi, a może nóż widelec coś zyskasz. :wink:
Awatar użytkownika
kfiat
**
Posty: 16
Rejestracja: czw kwie 23, 2009 2:00 am

Re: oddziaływanie kultury konsumpcyjnej na wartości młodzież

Post autor: kfiat »

kfiat pisze:Hey, mam problem z napisanie częsci metodologicznej pracy magisterskiej. Mam już ogólny zartys , ale mój promotor wciąż odrzuca moje pomysły, widocznie robie cos źle i ide w złym kierunku. Proszę, abyście mi nakreślili kilka rzeczy i opisali kilka punktów, które pasowałyby do pracy
1. Hipoteza główna i szczegółowe
2. Zmienne zależne i niezależne
3. Wskaźniki

dzięki
ok, późnmiej napisze doj\kładniej jak bym chciała, żeby to wyglądało
Jozek

Post autor: Jozek »

Nadmierna konsumpcja piwa to czêsto alkoholizm! Stawianie piwa innym to rozpijanie! Przepicie wszystkiego i stawienie do pustej sakwy bez odwyku to ju¿ utracjuszostwo! Nadmierna konsumpcja do za drogie auto, ni¿ samemu jest siê wartym - samochód dro¿szy od cz³owieka! Np. ludzie z komunistycznego pokolenia by siê pokazaæ kupuj± drogi samochód Niemiecki wcze¶niej kataj±c z³omem na ko³kach aka "tocz±cy siê grat". Spo¿ywanie za drogich trunków, gdy wcze¶niej pi³o siê najtañsze. Klasa robotnicza ma zawsze alkohole w barku. Konsumpcja liczy siê bardziej, ni¿ dobro innych - ¿erowanie na biedzie czy transformacji kraju oraz tragicznej sytuacji innych ludzi. Zak³adanie firm przykrywek Warszawiaków na warmii i mazurach. Przestêpstwa bez kary czy egzekucji komorniczej. To wszystko nadmierna konsumpcja napêdza i brak altruizmu. Ludzie majêtni nie czêstuj± obiadem biedniejsazego, mimo wiêkszych zasobów. Dbanie o spokrewieñstwo genetycznie wy³±cznie. Zawy¿ona przy tym pozycja spo³eczne (tylko jednostkom siê zdaje ona wysoka), gdy dla innych jest po¶miewiskiem.
Awatar użytkownika
kfiat
**
Posty: 16
Rejestracja: czw kwie 23, 2009 2:00 am

Post autor: kfiat »

Wymyśliłam coś takiego, czy takie problemy nadawałyby się?? Mam też problem ze znalezieniem wskaźnika, ze zmiennymi. prosiłabym o przykładowa hipotezę do jakiegoś punktu
Problem główny:
Jaki jest wpływ kultury konsumpcyjnej na wartość młodzieży?

Problemy szczegółowe:
Czy pieniądz stał się głównym wyznacznikiem poziomu życia, prestiżu, wykształcenia?
Czy młodzież kieruje się w życiu wartościami?
Kto jest autorytetem młodzieży?
Czy młodzież planuje swoje życie?
Jakie zachowania społeczne przejawia młodzież?
Jak bardzo tolerancyjna jest młodzież?
Jaki rodzaj rozrywki preferuje młodzież?
mac77
****
Posty: 291
Rejestracja: ndz mar 29, 2009 1:00 am
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: mac77 »

Jeżeli byłbym promotorem pewnie zapytałbym kogo chcesz badać. Na pierwszy rzut oka Twój problem to " wpływ [..] na wartość młodzieży" czyli kogo należy pytać czy młodzież jest wrtościowa ? Pomijając definiowanie pojęcia " wartościowa młodzież".. Zapewne chodzi Ci o wartości z którymi utożsamia się młodzież :?:
Na drugim biegunie masz konsumeryzm lub jak nazwałaś kulturę konsumpcyjną. Co można o tym zjawisku powiedzieć?
Może jest potrzebne, może jest impulsem ewolucyjnym dla kultury, może sprawia że znowu bazujemy na niskich instynktach..?
Wydaje mi się że nie ma sensu poruszać problemu autorytetów i planowania życia. Jak najbardziej pasuje tolerancja, bo konsumpcja(posiadanie) jest wyznacznikiem(masz pierwszy :)) statusu
Jeżeli zdobędziesz publikację Aleksandry Perchli - Włosik, będziesz miała wszystkie aspekty jak na dłoni :wink:
Awatar użytkownika
kfiat
**
Posty: 16
Rejestracja: czw kwie 23, 2009 2:00 am

Post autor: kfiat »

Niestety przeszukałam wszystkie możliwe źródła i nie dostanę tej publikacji niestety. rzeczywiście usynę te dwa pytanie dot. planowania i autorytetów i zastąpie je tymi:
Jak często młodzież sięga po alkohol?
Jak często młodzież spędza czas w centrach handlowych?

Proszę jeszcze o pomoc jak odnaleźć zmienne.
Oczywiście chodzi mi o wartości, z którymi utożsamia się młodzież.
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Post autor: mc »

Problem główny:
Jaki jest wpływ kultury konsumpcyjnej na wartość młodzieży?
Problemy szczegółowe:
Czy pieniądz stał się głównym wyznacznikiem poziomu życia, prestiżu, wykształcenia?
Czy młodzież kieruje się w życiu wartościami?
Kto jest autorytetem młodzieży?
Czy młodzież planuje swoje życie?
Jakie zachowania społeczne przejawia młodzież?
Jak bardzo tolerancyjna jest młodzież?
Jaki rodzaj rozrywki preferuje młodzież?
Według mnie
Problem główny jest źle postawiony

Możesz się zastanawiać jaki jest wpływ kultury konsumpcyjnej na wartość młodzieży, ale to nie może być twój problem badawczy. Problem badawczy jaki musisz postawić musi wyjaśniać to nad czym się zastanawiasz.

Przede wszystkim w socjologii problem badawczy musi dotyczyć jakiegoś przedmiotu badania. W Twoim przypadku przedmiotem jest kultura konsumpcyjna. Nie szukaj tego jaki wpływ ma kultura konsumpcyjna na młodzież ale jakie znaczenie ma kultura konsumpcyjna dla społecznej relacji wśród młodzieży. Kultura konsumpcyjna a raczej jej specyficzne cechy mogą lecz nie muszą kształtować tych relacji. Tak więc Twój problem badawczy to pytanie: Czy kultura konsumpcyjna wpływa na charakter relacji pomiędzy młodzieżą. Badaj charakter relacji pomiędzy dwoma podmiotami, czyli charakter relacji pomiędzy dwoma jednostkami (psychologia społeczna) lub pomiędzy dwoma grupami (socjologia) albo pomiędzy jednostkami z tej samej grupy (socjologia).

Reasumując:

przedmiot badania: relacja
podmioty: jednostki lub grupy

Twój problem socjologiczny albo psychologi społecznej:
Czy w relacji jaka celowo zachodzi pomiędzy jednostką/grupą X a jednostką/grupą Y zaobserwować można cechy kultury konsumpcyjnej?

Zmienna zależna: Relacja
Zmienne niezależne cechy kultury konsumpcyjnej: cecha a,b,c...n

Problemy szczegółowe
1. Czy w relacji jaka celowo zachodzi pomiędzy jednostką/grupą X a jednostką/grupą Y zaobserwować można cechę A kultury konsumpcyjnej?

2. Czy w relacji jaka celowo zachodzi pomiędzy jednostką/grupą X a jednostką/grupą Y zaobserwować można cechę B kultury konsumpcyjnej?

3. Czy w relacji jaka celowo zachodzi pomiędzy jednostką/grupą X a jednostką/grupą Y zaobserwować można cechę C kultury konsumpcyjnej?

N. Czy w relacji jaka celowo zachodzi pomiędzy jednostką/grupą X a jednostką/grupą Y zaobserwować można cechę N kultury konsumpcyjnej?

Hipotezy stawiaj na podstawie twierdzeń wynikających z teorii zachowań konsumpcyjnych.

Np: Czy w relacji jaka celowo zachodzi pomiędzy jednostką/grupą X a jednostką/grupą Y zaobserwować można chwalenie się gadżetami kultury konsumpcyjnej?

Przykład hipotezy badawczej jest banalny i raczej nietrafiony, ale na tym to polega moim zdaniem.

Na pierwszy rzut oka Twój problem to " wpływ [..] na wartość młodzieży" czyli kogo należy pytać czy młodzież jest wrtościowa ? Pomijając definiowanie pojęcia " wartościowa młodzież".. Zapewne chodzi Ci o wartości z którymi utożsamia się młodzież
Na drugim biegunie masz konsumeryzm lub jak nazwałaś kulturę konsumpcyjną. Co można o tym zjawisku powiedzieć?
Może jest potrzebne, może jest impulsem ewolucyjnym dla kultury, może sprawia że znowu bazujemy na niskich instynktach..?
Wydaje mi się że nie ma sensu poruszać problemu autorytetów i planowania życia. Jak najbardziej pasuje tolerancja, bo konsumpcja(posiadanie) jest wyznacznikiem(masz pierwszy ) statusu
Jeżeli zdobędziesz publikację Aleksandry Perchli - Włosik, będziesz miała wszystkie aspekty jak na dłoni


Wskaźnik kultury konsumpcyjnej to zespół zmiennych niezależnych/cech kultury konsumpcyjnej, o których możesz przeczytać w różnych naukowych i popularnonaukowych opracowaniach. Szukaj cech kultury konsumpcyjnej, które mogłabyś zbadać, tzn. które mogłabyś zaobserwować lub, o które mogłabyś zapytać.

Zbuduj kwestionariusz badawczy. Postaw pytania dotyczących cech kultury konsumpcyjnej. Zadaj te pytania dwóm grupom lub osobom z jednej grupy. Jeżeli wybierzesz badanie jednej grupy możesz posłużyć się socjometrią (Nowak).

:idea: :arrow: :lol:
Awatar użytkownika
kfiat
**
Posty: 16
Rejestracja: czw kwie 23, 2009 2:00 am

Post autor: kfiat »

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Zapoznam się dokładniej z metodą socjometrii. Mam jeszcze jedno pytanie. Jeżeli chciałabym porównywac dwie grupy, to na jakiej podstawie mam je stworzyć. Badania początkowo chciałam przeprowadzać wśród gimnazjalistów. Rozumiem, że te grupy musiałby się różnić ze względu na jakieś cechy, czy musiałyby być to np różne subkultury, czy inne zmienne wchodziły by w grę?? Czy może prościej będzie wykonać to między jednostkami?? Chciałabym sie upewnić też jaką liczbę osób potrzbowałabym, np 50??
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Post autor: mc »

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Zapoznam się dokładniej z metodą socjometrii. Mam jeszcze jedno pytanie. Jeżeli chciałabym porównywac dwie grupy, to na jakiej podstawie mam je stworzyć. Badania początkowo chciałam przeprowadzać wśród gimnazjalistów. Rozumiem, że te grupy musiałby się różnić ze względu na jakieś cechy, czy musiałyby być to np różne subkultury, czy inne zmienne wchodziły by w grę?? Czy może prościej będzie wykonać to między jednostkami?? Chciałabym sie upewnić też jaką liczbę osób potrzbowałabym, np 50??
Zapoznaj się z metodą socjometrii.
Grup się nie tworzy.
Grup się nie porównuje jeżeli nie zachodzi między nimi relacja.
Bada się relacje między lub relację wewnątrzgrupową (socjometria).
Grupy są nacechowane a cechy te przyjmują różne wartości.

Myślę, że masz niewłaściwe podejście do problematyki socjologicznej. Musisz skupić się na badaniu aktualnie istniejących grup, na przykład klas szkolnych. Skup się na badaniu relacji między tymi dziećmi lub zbadaj ich refleksje (opinie) na temat kultury konsumpcyjnej.

Moim zdaniem powinnaś pilnie i usilnie starać się o konsultacje u promotora. Promotorzy są wynagradzani za przygotowywanie studentów do pracy mgr.
Awatar użytkownika
kfiat
**
Posty: 16
Rejestracja: czw kwie 23, 2009 2:00 am

Post autor: kfiat »

Dzięki bardzo, przes konsultacją z promotorem chciałabym się bardziej przygotować do niej, poniewaz dużo rzeczy mam nieuporządkowanych jeszcze, a takie \Wasze rady pomagają mi się ogarnąc z tym. Mam jeszcze jedno pytanie, prosiłabym o pomoc w którym kierunku mam pójść, jeżli chodzi o wskaźniki.
Awatar użytkownika
kfiat
**
Posty: 16
Rejestracja: czw kwie 23, 2009 2:00 am

Post autor: kfiat »

Przepraszam, już otrzymałam przecież informacje o wskaznikach;P
ODPOWIEDZ