Konferencja - Zmiany w edukacji Toruń 27 maj

gdzie studiować i dlaczego socjologię, gdzie zdobyć dodatkową wiedzę socjologiczną
ODPOWIEDZ
Socjopatka
****
Posty: 160
Rejestracja: ndz wrz 16, 2007 2:00 am

Konferencja - Zmiany w edukacji Toruń 27 maj

Post autor: Socjopatka »

Instytut Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
przy współudziale Zarządu Głównego PTS oraz IRWiR PAN
zaprasza na konferencję

ZMIANY W EDUKACJI - PRÓBA BILANSU:
KRYTERIA OŚWIATOWE, SPOŁECZNE, LUDZKIE


Miejsce i termin konferencji: Toruń, 27-28 maja 2009 roku.
Hotel Uniwersytecki przy Gimnazjum i Liceum Akademickim w Toruniu
ul. Szosa Chełmińska 83a

Komitet organizacyjny:
Prof. Krystyna Szafraniec
Dr Jarosław Domalewski

Konferencja: Zmiany w edukacji - próba bilansu:
kryteria oświatowe, społeczne, ludzkie

Konferencję organizuje IS UMK przy współudziale ZG PTS oraz IRWiR PAN.
Miejsce i termin konferencji - Toruń, 27-28 maja 2009.
Celem konferencji jest dokonanie bilansu zmian zachodzących w polskim systemie oświaty - chodzi tu zarówno o te, które są przedmiotem celowych działań reformy, jak i te, które mają charakter żywiołowych procesów dostosowawczych. Dziś w odniesieniu do większości z nich możemy się już ustosunkować - ich rezultaty w różnych obszarach rzeczywistości edukacyjnej i społecznej są bardzo widoczne. Jednocześnie pojawiają się nowe wyzwania, których podjęcie nie wydaje się możliwe bez próby zbilansowania tego, co już się stało, co już zostało wdrożone i zaplanowane. Jako socjologowie wiemy, że na efekty zmian w edukacji należy patrzeć z szerokiej perspektywy i oceniać je przy zastosowaniu rozmaitych (nie tylko edukacyjnych) kryteriów. Przyjęliśmy koncepcję, wedle której będziemy oglądać różne rozwiązania zastosowane w reformowaniu oświaty w lustrze rozmaitych problemów (młodzieży i z młodzieżą, szkolnictwa wyższego, rynku pracy, struktury społecznej, wymogów Unii Europejskiej). Zbudowaliśmy cztery bloki tematyczne, do których zaprosiliśmy najlepszych znawców problematyki - reprezentantów różnych środowisk i dyscyplin naukowych (socjologów, pedagogów, psychologów - badaczy, ekspertów, urzędników). Wszyscy potwierdzili swój udział w przygotowywanym przez nas spotkaniu.
Poza formułą "invited presentations" (jej rezultaty uwidacznia poniższy ramowy program konferencji) stosujemy obecnie drugą - "call for papers". Osoby zainteresowane udziałem w toruńskim spotkaniu - nie będące w roli panelistów - serdecznie zapraszamy do zaprezentowania własnego stanowiska (tezy) jako głosu w dyskusji. Osoby te mogą zaistnieć jako współautorzy książki, jaką (2 tomy) planujemy wydać po konferencji. Warunkiem jest przygotowanie tekstu spełniającego odpowiednie merytoryczne (związek z tematem konferencji) i wydawnicze standardy (szczegółowe dane na stronach internetowych IS UMK). Objętość tekstu - max. 17 stron, nieprzekraczalny termin jego dostarczenia - 15 lipca 2009. Kartę zgłoszeniową należy przesłać do 10 kwietnia 2009 roku na adres:

Szczegóły:
Krzysztof Wasielewski
Instytut Socjologii UMK w Toruniu
Ul. Fosa Staromiejska 1a
87-100 Toruń
lub via email: kwasielewski@wp.pl

Wariant z noclegiem: 450 złotych – nocleg w 2-osobowym pokoju, pełne wyżywienie, udział w uroczystej kolacji (27 maja), materiały konferencyjne, publikacja tekstu po uzyskaniu pozytywnej recenzji,

Wariant bez noclegu: 330 złotych – pełne wyżywienie, udział w uroczystej kolacji (27 maja), materiały konferencyjne, publikacja tekstu po uzyskaniu pozytywnej recenzji.


PROGRAM KONFERENCJI

I dzień środa 27 maja
9.30 Rejestracja uczestników konferencji
10.30-10.45 Otwarcie konferencji: Krystyna Szafraniec (Przewodnicząca Sekcji Socjologii Edukacji i Młodzieży)
10.45-11.15 Reformowanie edukacji - współczesne wyzwania i problemy, Katarzyna Hall (Minister Edukacji Narodowej)

SESJA I REFORMOWANIE EDUKACJI - POLITYKA I PRAKTYKA Prowadzący: Maria Zielińska

11.15-11.30 Grażyna Czetwertyńska (IBI UW): Przygotowywanie reformy edukacji przed 2000 rokiem i obecnie, podobieństwa, różnice, czynniki sprzyjające i przeszkadzające - refleksje uczestnika zespołu przygotowującego reformy
11.30-11.45 Jerzy Lackowski (SP UJ): Decentralizacja zarządzania polskim systemem oświatowym a społeczne nierówności edukacyjne
11.45-12.00 Marta Zahorska (IS UW): Kapitanowie polskiej oświaty. O dyrektorach prowincjonalnych placówek
12.00-12.15 Anna Wiłkomirska (UW): Jakich umiejętności brakuje nauczycielom i co z tym można zrobić?
12.15-12.30 Elżbieta Putkiewicz (UW): Szkoły niepubliczne - źródło inspiracji czy polska egzotyka oświatowa?
12.30-12.45 Elżbieta Drogosz-Zabłocka (UW): Upowszechnianie szkół maturalnych a problemy kształcenia zawodowego - polityka i praktyka
12.45-13.00 Ryszard Borowicz (UMK), Procesy spontaniczne oraz celowe działania w szkolnictwie wyższym w ostatnich dwóch dekadach - hipotezy
13.00-14.00 Dyskusja
14.00-15.00 Przerwa obiadowa

SESJA II JAKOŚĆ I FUNKCJONALNOŚĆ EDUKACJI
Prowadzący: Krzysztof Koseła

15.00-15.15 Wojciech Małecki (OKE Wrocław): System egzaminów zewnętrznych - próba bilansu z perspektywy dotychczasowych doświadczeń i badań
15.15-15.30 Roman Dolata (IP UW): Metoda wartości dodanej w ewaluacji oświatowej
15.30-15.45 Michał Federowicz (IFiS PAN): Postęp polskich uczniów w badaniach osiągnięć szkolnych PISA
15.45-16.00 Jarosław Domalewski (IS UMK): Zróżnicowanie szkół ponadgimnazjalnych - wymiary i uwarunkowania
16.00-16.20 Przerwa kawowa
16.20-16.35 Urszula Sztanderska (WNE UW), Jakość i struktura kształcenia z perspektywy rynku pracy.
16.35-16.50 Stanisław Drzażdżewski (MEN): Polska oświata z perspektywy Komisji Europejskiej UE
16.50-17.05 Zbigniew Kwieciński (IP UMK): O dalekosiężnych skutkach dobrej i złej edukacji. Z perspektywy badań longitudinalnych
17.05-18.00 Dyskusja
19.30 Kolacja

II dzień czwartek 28 maja

SESJA III SPOŁECZNE OTOCZENIE I SPOŁECZNE FUNKCJE EDUKACJI
Prowadzący: Ryszard Borowicz

9.00-9.15 Barbara Fatyga (OBM UW): Funkcjonowanie kompetencji juwentologicznej dorosłych w środowisku wychowawczym
9.15-9.30 Piotr Mikiewicz (DSW): Kapitał społeczny na rynku edukacyjnym
9.30-9.45 Ewa Siellawa-Kolbowska (SGGW): NGO - edukacyjne sieci wsparcia
9.45-10.00 Krzysztof Wasielewski (IS UMK): Kariera edukacyjna a pozycja zawodowa. Na podstawie badań trzydziestolatków
10.00-10.20 Przerwa kawowa
10.20-10.35 Kazimierz Słomczyński (IFiS PAN): Boom edukacyjny a zmiany w społecznej strukturze
10.35-10.50 Jolanta Grotowska-Leder (IS UŁ): Wykluczenie z edukacji - pytanie o współczesne czynniki sprawcze
10.50-11.05 Adam Mordzon i Andrzej Podgórski (IS UMK): Wykluczeni: dylematy i niepokoje życiowe młodzieży z OHP
11.05-12.00 Dyskusja
12.00-13.00 Przerwa obiadowa

SESJA IV MŁODZIEŻ - SOCZEWKA CZY KRZYWE ZWIERCIADŁO PRZEMIAN EDUKACYJNYCH?
Prowadzący: Barbara Fatyga

13.00-13.15 Krystyna Szafraniec (IS UMK): Orientacje życiowe uczącej się młodzieży - zróżnicowania pisane "statusem" i zróżnicowania pisane "szkołą"
13.15-13.30 Krzysztof Koseła (IS UW): Postawy obywatelskie młodzieży polskiej na tle europejskim - postęp czy regres zaangażowania?
13.30-13.45 Maria Zielińska (IS UZ): Determinanty dróg życiowych młodych Polaków - elementy ciągłości i zmiany
13.45-14.00 Jacek Kurzępa (IS UZ): Młodzież jako problem wychowawców i nauczycieli. O strategii pozorowania pracy wychowawczej z młodzieżą
14.00-14.20 Przerwa kawowa
14.20-14.35 Janusz Mariański (IS KUL), Katechizacja szkolna a religijność młodzieży
14.35-14.50 Tadeusz Bartoś (AH im. Gieysztora), Kontrowersje wokół nauczania religii w szkołach. Refleksje filozofa
14.50-15.05 Jacek Bomba (CM UJ): Zdrowie psychiczne młodzieży
Dyskusja
16.00-16.15 Podsumowanie konferencji
Idźcie do kościoła i zostawcie filozofów w spokoju. Nie żądajcie przynajmniej, by dostosowywali swe nauki do waszej myślowej tresury: to czynią nicponie, półmędrkowie, u których możecie zamawiać sobie doktryny według upodobania.
Arthur Schopenhauer
ODPOWIEDZ